5 punkter för bättre hälsa - Sann kommunikation för hälsa

5 punkter för bättre hälsa

Erfarenhet visar att kroppen läker sig själv om den bara får en möjlighet. Många hälsoproblem beror inte på något grundläggande fel på kroppen utan på hur den har blivit behandlad (levnadsvanor).

Det vi kan göra för att hjälpa kroppen bli friskare är dels att stödja den med bra kost, lagom motion och tillräcklig vila, dels att minska belastningar och få bort etablerade blockeringar, slaggprodukter och lagrade gifter.

  1. Kost
    En enkel kost med stor andel ekologiska livsmedel är att föredra. Mycket grönsaker gör kroppen mer basisk och underlättar rening och avgiftning. Ät en näringsrik och varierad kost, anpassad efter dina förutsättningar. Lägg märke till hur din kropp reagerar på olika födoämnen. Blandkost eller vegetariskt äter du beroende på vad som passar dig bäst. Känn vilket mat som ger dig energi och leder till god hälsa. Lär dig hur din kropp fungerar. Det finns inte en diet som passar alla, men måttlighet och variation är inte fel.
  1. Motion
    Regelbunden fysisk aktivitet, helst en halvtimme per dag, är bra. Motion kan också ge utlopp för kroppslig stress. Det kan vara promenad, cykling, jogging, styrketräning, ridning eller annat som du gillar. Variera mellan styrka, kondition och rörlighetsträning. Försök få in fysisk aktivitet i din vardag som att cykla till jobbet eller ta trapporna istället för hiss.
  1. Sömn och vila
    Se till att du får tillräckligt med sömn och vila varje dag. Det är när du sover som kroppen bygger upp och läker sig. Lägg dig inte för sent på kvällen. Bästa sovtider är mellan 22-05. Gå inte direkt från teven till sängen – alla intryck kan skapa störande tankar och förhindra lugnet. Försök vila när du känner att kroppen behöver det. Undvik att pigga upp en trött kropp på kemisk väg med kaffe, socker osv. Låt den vila när den är trött så blir den pigg igen på ett naturligt sätt. Utan tillräcklig sömn av god kvalitet skapas lätt stress, olust och andra negativa känslor. Övervikt gynnas också av stress och sömnbrist.
  1. Gifter
    Exempel på gifter är miljögifter, giftiga kemikalier i smink, hårvårdsprodukter, rengöringsmedel, giftiga konserveringsmedel och tillsatser i matvaror (så som glutamat, aspartam m.m), amalgam, tungmetaller samt giftrester som kan finnas i växter, kött, fisk och skaldjur. Kroppen klarar av att handskas med gifter i viss utsträckning, men blir det för mycket kan det bli hälsoproblem. Försök undvika gifter när du har möjlighet.
  1. Droger
    Exempel på droger är mediciner, alkohol, narkotika, koffein och nikotin. Medicinera enligt läkares rekommendation. Undvik eller minimera intag i övrigt.

Det viktiga är att kroppen inte överbelastas med nedbrytande ämnen och vanor. Det går ju inte att undvika alla gifter och droger men det är bra att vara medveten om dessa skadliga ämnen och försöka minimera intaget av dem.

Du kan hjälpa kroppen att rena sig genom att vistas mycket i naturlig och ren miljö med sol, frisk luft, lugn och harmoni. Försök tillbringa tid vid sjö, hav och i skog och mark. Naturen har positiva effekter på vår hälsa, för kroppen genom rörelsen och för själen genom den lugnande stimulans naturen ger.